Obrzędem religijno-domowym Świąt Wielkanocnych, który się od wieków przechowuje w Polsce i w innych krajach słowiańskich, jest święconka. Święconką nazywają się poświęcone pokarmy, przypominające rozmaite prawdy, złączone ze zmartwychwstaniem Pana Jezusa.
Do pokarmów wielkanocnych, którym wiara ludów słowiańskich nadała znaczenie religijno-symboliczne, należą: baranek z masła lub z cukru z chorągiewką, mięsiwa, placki i ciasta, a wreszcie jaja malowane, zwane pisankami.
Znaczenie tych pokarmów jest takie: baranek z chorągiewką przedstawia Pana Jezusa zmartwychwstałego; mięsiwa przedstawiają baranka wielkanocnego, którego Pan Jezus spożył z Apostołami przy Ostatniej Wieczerzy; placki i ciasta przedstawiają przaśniki, to jest, placki pszeniczne niekiszone, używane przez żydów w czasie świąt wielkanocnych; a wreszcie jaja i pisanki, przedstawiają grób, z którego Pan Jezus wyszedł własną mocą tak, jak pisklę wychodzi z jaja samo, choć mu nikt skorupy nie przebija.
Święcenie pokarmów jest tradycją związaną ze Świętami Wielkanocnymi. Do koszyczka wkłada się jajka, kawałek kiełbasy, pieprz i sól oraz kawałek chleba, czasem również baranka z cukru lub kawałek ciasta. Tak przygotowany koszyk nazywany jest święconką wielkanocną. Dniem przeznaczonym na święcenie pokarmów jest Wielka Sobota.
Święcenia pokarmów zazwyczaj dokonuje ksiądz w kościele, kaplicy, albo innym przeznaczonym do tego miejscu. Inaczej odbywało się to podczas pandemii. W trosce o zdrowie wiernych zalecono święcenie pokarmów samodzielnie, we własnych domach.
Podczas wielkanocnego śniadania odmów także Modlitwę dziękczynną, aby podziękować Bogu za wszystkie Jego łaski.
Pan Jezus przyszedł na świat, umarł na krzyżu i zmartwychwstał, aby zbawić nas od grzechu. Aby zgodnie z jego wolą uwolnić się od wpływu szatana, odmawiaj Modlitwę o uwolnienie przynajmniej raz dziennie.
Spis treści
Tekst modlitwy na święcenie pokarmów wielkanocnych
Źródło: „Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich”, t. 2, Katowice 2001, nry 1347-1350
Ojciec rodziny zapala świecę umieszczoną na stole i mówi:
Chrystus zmartwychwstał. Alleluja.
Wszyscy odpowiadają:
Prawdziwie zmartwychwstał. Alleluja.
Następnie ktoś z uczestników odczytuje tekst Pisma Świętego.
“Zawsze się radujcie. Bracia i siostry, posłuchajcie słów świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan. Zawsze się radujcie, nieustannie się módlcie. W Każdym położeniu dziękujcie, taka jest bowiem wola Boża w Jezusie Chrystusie względem was.” (1 Tes 5, 16-18)
Albo:
“Nie troszczcie się zbytnio i nie mówcie: co będziemy jeść? Bracia i siostry, posłuchajmy słów Ewangelii według świętego Mateusza. Jezus powiedział do swoich uczniów: „Nie troszczcie się zbytnio i nie mówicie: co będziemy jeść? co będziemy pić? Przecież Ojciec wasz niebieski wie, że tego wszystkiego potrzebujecie. Starajcie się naprzód o królestwo Boga i o Jego sprawiedliwość, a to wszystko będzie wam dodane.” (Mt 6, 31 ab.32b-33) Po odczytaniu tekstu przewodniczący mówi: Módlmy się. Z radością wysławiamy Ciebie, Panie Jezu Chryste, który po swoim zmartwychwstaniu ukazałeś się uczniom przy łamaniu chleba. Bądź z nami, kiedy z wdzięcznością spożywać będziemy te dary, i jak dzisiaj w braciach przyjmujemy Ciebie w gościnę, przyjmij nas jako biesiadników w Twoim królestwie. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków.
Wszyscy:
Amen.
Po posiłku ojciec rodziny mówi:
Uczniowie poznali Pana. Alleluja
Wszyscy przy łamaniu chleba:
Alleluja.
Ojciec rodziny:
Módlmy się: Boże, źródło życia, napełnij nasze serca paschalną radością i podobnie jak dałeś nam pokarm pochodzący z ziemi, spraw, aby zawsze trwało w nas nowe życie, które wysłużył nam Chrystus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie i w swoim miłosierdziu nam go udzielił. Który żyje i króluje na wieki wieków.
Wszyscy:
Amen.
Modlitwa wielkanocna na poświęcenie pokarmów na YouTube
Źródła dodatkowe
Instrukcja Episkopatu Polski o obrzędach błogosławieństw: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/kkbids/blogoslawienstwa_25111993.html
Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich: https://www.liturgista.pl/pdf/1993-09-23-kongr-blogoslawienstwa-praenotanda-pl.pdf