Modlitwa Wierz─Ö w Boga Ojca – Sk┼éad apostolski – Credo

Modlitwa Wierz─Ö w Boga Ojca tekst

Pobierz wersj─Ö PDF

Pobierze modlitwę Wierzę w Boga w formacie PDF do łatwego wydruku

Pobierz Modlitwa Wierz─Ö w Boga Ojca – Sk┼éad apostolski – Credo PDF do druku

W pierwszych wiekach Ko┼Ťcio┼éa wiele znanych nam prawd wiary nie by┼éo jasno sformu┼éowanych w zwi─ůzku z czym szeroko dyskutowano nad wieloma aspektami wiary, zw┼éaszcza po ustaniu prze┼Ťladowa┼ä chrze┼Ťcijan. Panoszy┼éy si─Ö herezje, zw┼éaszcza najwa┼╝niejsza w tamtym czasie Ariusza z Aleksandrii, kt├│ry twierdzi┼é, ┼╝e Chrystus jest zrodzony z Boga i tym samym posiada inne “b├│stwo” ni┼╝ Jego Ojciec. Jednak dogmatem naszej wiary jest tr├│jjedno┼Ť─ç Boga, a zatem trzeba by┼éo r├│wnie┼╝ u┼Ťci┼Ťli─ç rol─Ö i atrybuty Ducha ┼Üwi─Ötego.

Nie wolno zmusza─ç niewiernych do wierzenia, poniewa┼╝ wiara musi pochodzi─ç z wolnej woli

Św. Tomasz z Akwinu

Podczas tej popularnej modlitwy chrze┼Ťcijanie deklaruj─ů wiar─Ö w najwa┼╝niejsze dla Ko┼Ťcio┼éa prawdy. S─ů to: istnienie Tr├│jcy ┼Üwi─Ötej, czyli Jednego Boga w trzech Osobach: wszechmog─ůcego Boga Ojca, jego Syna, Jezusa Chrystusa i Ducha ┼Üwi─Ötego, niepokalane pocz─Öcie, zmartwychwstanie, s─ůd ostateczny oraz ┼╝ycie wieczne. Modlitwa zosta┼éa u┼éo┼╝ona przez dwunastu aposto┼é├│w, a ka┼╝dy z nich by┼é autorem jednej z dwunastu jej cz─Ö┼Ťci.

Modlitwy takie jak Wierz─Ö w Boga Ojca Wszechmog─ůcego, Droga krzy┼╝owa oraz dobra Modlitwa przed prac─ů, czy te┼╝ tajemnica szcz─Ö┼Ťcia wyra┼╝one w 15 modlitwach ┼Ťw. Brygidy, pomagaj─ů nam nie zapomnie─ç o Bo┼╝ej dobroci, a swoje ┼╝ycie prowadzi─ç w dobrym kierunku ÔÇô ku Zbawieniu.

Istniej─ů 2 wersje modlitwy “Wierz─Ö w Boga”, czyli Credo

By─ç mo┼╝e nie wszyscy wiedz─ů, lecz katolickie wyznanie wiary wyst─Öpuje w dw├│ch postaciach, wersjach. Najpro┼Ťciej mo┼╝na podsumowa─ç to w spos├│b praktyczny, i┼╝ jedna jest kr├│tsza, a druga d┼éu┼╝sza.

W pacierzu, przy odmawianiu R├│┼╝a┼äca pos┼éugujemy si─Ö wersj─ů kr├│tsz─ů, czyli Tzw. Sk┼éadem Apostolskim.
Dłuższa wersja to tak zwane Credo mszalne, odmawiane podczas Mszy Świętej.

Dzieci mog─ů zna─ç tylko t─ů ┼éatwiejsz─ů do zapami─Ötania, lecz przyst─Öpuj─ůc do I Komunii ┼Üwi─Ötej wypada┼éoby ju┼╝ zna─ç obie.

Poni┼╝ej przedstawiamy obie wersje.

“Wierz─Ö w Boga” – Sk┼éad Apostolski (kr├│tsza wersja)

Inaczej m├│wi─ůc jest to apostolski symbol wiary.

Kiedy j─ů odmawia─ç?

Odmawiamy podczas codziennej modlitwy, w trakcie Różańca jak i przy innych okazjach. Lecz nie na Mszy.

Tekst modlitwy “Wierz─Ö w Boga”, Sk┼éad Apostolski

Wierz─Ö w Boga Ojca wszechmog─ůcego, Stworzyciela nieba i ziemi.
I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego jedynego, Pana naszego,
kt├│ry si─Ö pocz─ů┼é z Ducha ┼Üwi─Ötego; narodzi┼é si─Ö z Maryi Panny.
Umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan,
umar┼é i pogrzebion; zst─ůpi┼é do piekie┼é.
Trzeciego dnia zmartwychwstał.
Wst─ůpi┼é na niebiosa, siedzi po prawicy Boga Ojca wszechmog─ůcego.
Stamt─ůd przyjdzie s─ůdzi─ç ┼╝ywych i umar┼éych.
Wierz─Ö w Ducha ┼Üwi─Ötego, ┼Ťwi─Öty Ko┼Ťci├│┼é powszechny,
┼Ťwi─Ötych obcowanie, grzech├│w odpuszczenie, cia┼éa zmartwychwstanie, ┼╝ywot wieczny.
Amen.

Historia i znaczenie

Wyznania wiary zrodzi┼éy si─Ö z potrzeb pierwotnych wsp├│lnot chrze┼Ťcija┼äskich misyjnych oraz liturgicznych. Najstarsze wyznanie wiary znajdujemy w Dz 8,37 ÔÇô “Wierz─Ö, ┼╝e Jezus Chrystus jest Synem Bo┼╝ym”. Wyra┼╝enie wiary w kr├│tkiej formule by┼éo wa┼╝nym elementem katechizuj─ůcym wymaganym do chrztu, jak nawracania pogan, odr├│┼╝niania prawdziwej nauki od fa┼észywej.

Formu┼éy te by┼éy dopracowywane wraz z pojawianiem si─Ö nowych tre┼Ťci heretyckich, by wyra┼║niej odr├│┼╝nia─ç prawd─Ö od nowych k┼éamstw g┼éoszonych przez heretyk├│w, dzia┼éo si─Ö tak w obr─Öbie ko┼Ťcio┼é├│w lokalnych, w kt├│rych z czasem powsta┼éo dwunastocz┼éonowe wyznanie wiary (na terenach cywilizacji grecko-rzymskiej, a w Ko┼Ťcio┼éach syryjskich siedmiocz┼éonowe). Z czasem jednak wielorakie credo wsp├│┼éistniej─ůce sta┼éo si─Ö zagro┼╝eniem dla jedno┼Ťci Ko┼Ťcio┼éa, nasta┼éa wi─Öc potrzeba ujednolicenia credo. Na zachodzie znane by┼éo Apostolicum (IIIw.), do kt├│rego papie┼╝ Syrycjusz do┼é─ůczy┼é legend─Ö, jakoby pochodzi┼éo ono od dwunastu aposto┼é├│w. Jak wykaza┼éy badania, historyk├│w, Apostolicum w swojej obecnej formie nie jest dzie┼éem aposto┼é├│w jednak zawiera ich nauk─Ö oraz si─Öga czas├│w pierwotnych Ko┼Ťcio┼éa.

“Wierz─Ö w jednego Boga”, czyli wersja ko┼Ťcielna, tzw. Credo mszalne

A w┼éa┼Ťciwie symbol nicejsko-konstantynopolita┼äski, lub nicejsko-konstantynopolita┼äskie wyznanie wiary.

Kiedy odmawiamy t─Ö wersj─Ö?

Jest to wyznanie wiary odmawiane podczas Mszy ┼Üwi─Ötej jak i w inne wi─Öksze ┼Ťwi─Öta.

Tekst modlitwy “Wierz─Ö w jednego Boga”

Wierz─Ö w jednego Boga, Ojca Wszechmog─ůcego,
Stworzyciela nieba i ziemi, wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych.
I w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bo┼╝ego Jednorodzonego,
kt├│ry z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami.
B├│g z Boga, ┼Ťwiat┼éo┼Ť─ç ze ┼Ťwiat┼éo┼Ťci, B├│g prawdziwy z Boga prawdziwego.
Zrodzony, a nie stworzony, współistotny Ojcu, a przez Niego wszystko się stało.
On to dla nas, ludzi, i dla naszego zbawienia zst─ůpi┼é z nieba.
I za spraw─ů Ducha ┼Ťwi─Ötego przyj─ů┼é cia┼éo z Maryi Dziewicy i sta┼é si─Ö cz┼éowiekiem.
Ukrzyżowany również za nas, pod Poncjuszem Piłatem został umęczony i pogrzebany.
I zmartwychwstał trzeciego dnia, jak oznajmia Pismo.
I wst─ůpi┼é do nieba; siedzi po prawicy Ojca.
I powt├│rnie przyjdzie w chwale s─ůdzi─ç ┼╝ywych i umar┼éych:
A Królestwu Jego nie będzie końca.
Wierz─Ö w Ducha ┼Ťwi─Ötego, Pana i O┼╝ywiciela, kt├│ry od Ojca i Syna pochodzi.
Który z Ojcem i Synem wspólnie odbiera uwielbienie i chwałę.
Który mówił przez Proroków.
Wierz─Ö w jeden, ┼Ťwi─Öty, powszechny i apostolski Ko┼Ťci├│┼é.
Wyznaj─Ö jeden chrzest na odpuszczenie grzech├│w.
I oczekuj─Ö wskrzeszenia umar┼éych. I ┼╝ycia wiecznego w przysz┼éym ┼Ťwiecie.
Amen.

Historia i znaczenie

W pierwszych wiekach Ko┼Ťcio┼éa wiele znanych nam prawd wiary nie by┼éo jasno sformu┼éowanych w zwi─ůzku z czym szeroko dyskutowano nad wieloma aspektami wiary, zw┼éaszcza po ustaniu prze┼Ťladowa┼ä chrze┼Ťcijan. Panoszy┼éy si─Ö herezje, zw┼éaszcza najwa┼╝niejsza w tamtym czasie Ariusza z Aleksandrii, kt├│ry twierdzi┼é, ┼╝e Chrystus jest zrodzony z Boga i tym samym posiada inne “b├│stwo” ni┼╝ Jego Ojciec. Jednak dogmatem naszej wiary jest tr├│jjedno┼Ť─ç Boga, a zatem trzeba by┼éo r├│wnie┼╝ u┼Ťci┼Ťli─ç rol─Ö i atrybuty Ducha ┼Üwi─Ötego.

W 325 roku zwo┼éano sob├│r w Nicei, kt├│ry mia┼é by─ç odpowiedzi─ů na szerz─ůce si─Ö b┼é─Ödy Ariusza jakoby B├│g Ojciec by┼é jedynym prawdziwym Bogiem, niezrodzonym i niestworzonym. Owocem prac by┼éo sformu┼éowanie “wsp├│┼éistotny Ojcu”, kt├│re jednak budzi┼éo pewne kontrowersje w┼Ťr├│d biskup├│w (nie wszyscy podpisali si─Ö pod tym tekstem).

Z uwagi na trwaj─ůce dysputy i fakt, ┼╝e sob├│r Nicejski nie zajmowa┼é si─Ö sprawami Ducha ┼Üwi─Ötego, w 381 zwo┼éano sob├│r w Konstantynopolu, aby raz na zawsze ustali─ç prawid┼éow─ů nauk─Ö Ko┼Ťcio┼éa odno┼Ťnie Trzech Os├│b Boskich.

U┼éo┼╝ono formu┼é─Ö: “Wierz─Ö w Ducha ┼Üwi─Ötego, Pana i O┼╝ywiciela, kt├│ry od Ojca i Syna pochodzi. Kt├│ry z Ojcem i Synem wsp├│lnie odbiera uwielbienie i chwa┼é─Ö; kt├│ry m├│wi┼é] przez Prorok├│w.” By┼éo to ukonstytuowanie Ducha ┼Üwi─Ötego jako Osoby Boskiej i ko┼äczy┼éo dysputy o Tr├│jcy ┼Üwi─Ötej.

Credo wesz┼éo na sta┼ée do liturgii od ko┼äca VI wieku, a nazwa “Wyznanie wiary Nicejsko ÔÇô Konstantynopolita┼äskie” pochodzi z XVII wieku.

“Wierz─Ö w Boga”, Credo po ┼éacinie

Modlitwa “Wierz─Ö w Boga” po ┼éacinie (kr├│tka wersja)

Credo in Deum Patrem omnipotentem, Creatorem caeli et terrae.
Et in Iesum Christum, Filium eius unicum,
Dominum nostrum, qui conceptus est de Spiritu Sancto,
natus ex Maria Virgine, passus sub Pontio Pilato, crucifixus, mortuus,
et sepultus, descendit ad infernos, tertia die resurrexit a mortuis,
ascendit ad caelos, sedet ad dexteram Dei Patris omnipotentis,
inde venturus est iudicare vivos et mortuos.
Credo in Spiritum Sanctum, sanctam Ecclesiam catholicam,
sanctorum communionem, remissionem peccatorum,
carnis resurrectionem et vitam aeternam.
Amen.

Modlitwa “Wierz─Ö w jednego Boga” po ┼éacinie (mszalna wersja)

Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem,
factorem caeli et terrae, visibilium omnium et invisibilium.
Et in unum Dominum Iesum Christum, Filium Dei unigenitum,
et ex Patre natum ante omnia saecula. Deum de Deo, Lumen de Lumine,
Deum verum de Deo vero, genitum non factum, consubstantialem Patri; per quem omnia facta sunt.
Qui propter nos homines et propter nostram salutem descendit de caelis.
Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine, et homo factus est.
Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato, passus et sepultus est,
et resurrexit tertia die, secundum Scripturas, et ascendit in caelum, sedet ad dexteram Patris.
Et iterum venturus est cum gloria, iudicare vivos et mortuos, cuius regni non erit finis.
Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem, qui ex Patre Filioque procedit.
Qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur: qui locutus est per prophetas.
Et unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam.
Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum.
Et exspecto resurrectionem mortuorum, et vitam venturi saeculi.
Amen.

catholica religione prohibemur.
Pater a nullo est factus: nec creatus, nec genitus.
Filius a Patre solo est: non factus, nec creatus, sed genitus.
Spiritus Sanctus a Patre et Filio: non factus, nec creatus, nec genitus, sed procedens.
Unus ergo Pater, non tres Patres: unus Filius, non tres Filii: unus Spiritus Sanctus, non tresSpiritus Sancti.
Et in hac Trinitate nihil prius aut posterius, nihil maius aut minus: sed totae tres personaecoaeternae sibi sunt et coaequales.
Ita ut per omnia, sicut iam supra dictum est, et unitas in Trinitate, et Trinitas in unitateveneranda sit.
Qui vult ergo salvus esse, ita de Trinitate sentiat.
Sed necessarium est ad aeternam salutem, ut incarnationem quoque Domini nostri Iesu Christifideliter credat.
Est ergo fides recta ut credamus et confiteamur, quia Dominus noster Iesus Christus, Dei Filius,Deus et homo est.
Deus est ex substantia Patris ante saecula genitus: et homo est ex substantia matris in saeculonatus.
Perfectus Deus, perfectus homo: ex anima rationali et humana carne subsistens.
Aequalis Patri secundum divinitatem: minor Patre secundum humanitatem.
Qui licet Deus sit et homo, non duo tamen, sed unus est Christus.
Unus autem non conversione divinitatis in carnem, sed assumptione humanitatis in Deum.
Unus omnino, non confusione substantiae, sed unitate personae.
Nam sicut anima rationalis et caro unus est homo: ita Deus et homo unus est Christus.
Qui passus est pro salute nostra: descendit ad inferos: tertia die resurrexit a mortuis.
Ascendit ad caelos, sedet ad dexteram Dei Patris omnipotentis: inde venturus est iudicarevivos et mortuos.
Ad cuius adventum omnes homines resurgere habent cum corporibus suis: et reddituri sunt defactis propriis rationem.
Et qui bona egerunt, ibunt in vitam aeternam: qui vero mala, in ignem aeternum.
Haec est fides catholica, quam nisi quisque fideliter firmiterque crediderit, salvus esse nonpoterit.
Amen.

┼Üpiewana modlitwa “Wierz─Ö w Boga” na YouTube

Śpiewana po łacinie

Recytowana/m├│wiona modlitwa “Wierz─Ö w Boga” na YouTube

Recytowana po polsku

Dodaj komentarz