Modlitwa Wierz臋 w Boga Ojca 鈥 Sk艂ad apostolski 鈥 Credo

Modlitwa Wierz臋 w Boga Ojca tekst

Pobierz wersj臋 PDF

Pobierze modlitw臋 Wierz臋 w Boga w formacie PDF do 艂atwego wydruku

Pobierz Modlitwa Wierz臋 w Boga Ojca 鈥 Sk艂ad apostolski 鈥 Credo PDF do druku

W pierwszych wiekach Ko艣cio艂a wiele znanych nam prawd wiary nie by艂o jasno sformu艂owanych w zwi膮zku z czym szeroko dyskutowano nad wieloma aspektami wiary, zw艂aszcza po ustaniu prze艣ladowa艅 chrze艣cijan. Panoszy艂y si臋 herezje, zw艂aszcza najwa偶niejsza w tamtym czasie Ariusza z Aleksandrii, kt贸ry twierdzi艂, 偶e Chrystus jest zrodzony z Boga i tym samym posiada inne 鈥瀊贸stwo鈥 ni偶 Jego Ojciec. Jednak dogmatem naszej wiary jest tr贸jjedno艣膰 Boga, a zatem trzeba by艂o r贸wnie偶 u艣ci艣li膰 rol臋 i atrybuty Ducha 艢wi臋tego.

Nie wolno zmusza膰 niewiernych do wierzenia, poniewa偶 wiara musi pochodzi膰 z wolnej woli

艢w. Tomasz z Akwinu

Podczas tej popularnej modlitwy chrze艣cijanie deklaruj膮 wiar臋 w najwa偶niejsze dla Ko艣cio艂a prawdy. S膮 to: istnienie Tr贸jcy 艢wi臋tej, czyli Jednego Boga w trzech Osobach: wszechmog膮cego Boga Ojca, jego Syna, Jezusa Chrystusa i Ducha 艢wi臋tego, niepokalane pocz臋cie, zmartwychwstanie, s膮d ostateczny oraz 偶ycie wieczne. Modlitwa zosta艂a u艂o偶ona przez dwunastu aposto艂贸w, a ka偶dy z nich by艂 autorem jednej z dwunastu jej cz臋艣ci.

Modlitwy takie jak Wierz臋 w Boga Ojca Wszechmog膮cego, Droga krzy偶owa oraz dobra Modlitwa przed prac膮, czy te偶 tajemnica szcz臋艣cia wyra偶one w 15 modlitwach 艣w. Brygidy, pomagaj膮 nam nie zapomnie膰 o Bo偶ej dobroci, a swoje 偶ycie prowadzi膰 w dobrym kierunku 鈥 ku Zbawieniu.

Istniej膮 2 wersje modlitwy 鈥濿ierz臋 w Boga鈥, czyli Credo

By膰 mo偶e nie wszyscy wiedz膮, lecz katolickie wyznanie wiary wyst臋puje w dw贸ch postaciach, wersjach. Najpro艣ciej mo偶na podsumowa膰 to w spos贸b praktyczny, i偶 jedna jest kr贸tsza, a druga d艂u偶sza.

W pacierzu, przy odmawianiu R贸偶a艅ca pos艂ugujemy si臋 wersj膮 kr贸tsz膮, czyli Tzw. Sk艂adem Apostolskim.
D艂u偶sza wersja to tak zwane Credo mszalne, odmawiane podczas Mszy 艢wi臋tej.

Dzieci mog膮 zna膰 tylko t膮 艂atwiejsz膮 do zapami臋tania, lecz przyst臋puj膮c do I Komunii 艢wi臋tej wypada艂oby ju偶 zna膰 obie.

Poni偶ej przedstawiamy obie wersje.

鈥濿ierz臋 w Boga鈥 鈥 Sk艂ad Apostolski (kr贸tsza wersja)

Inaczej m贸wi膮c jest to apostolski symbol wiary.

Kiedy j膮 odmawia膰?

Odmawiamy podczas codziennej modlitwy, w trakcie R贸偶a艅ca jak i przy innych okazjach. Lecz nie na Mszy.

Tekst modlitwy 鈥濿ierz臋 w Boga鈥, Sk艂ad Apostolski

Wierz臋 w Boga Ojca wszechmog膮cego, Stworzyciela nieba i ziemi.
I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego jedynego, Pana naszego,
kt贸ry si臋 pocz膮艂 z Ducha 艢wi臋tego; narodzi艂 si臋 z Maryi Panny.
Um臋czon pod Ponckim Pi艂atem, ukrzy偶owan,
umar艂 i pogrzebion; zst膮pi艂 do piekie艂.
Trzeciego dnia zmartwychwsta艂.
Wst膮pi艂 na niebiosa, siedzi po prawicy Boga Ojca wszechmog膮cego.
Stamt膮d przyjdzie s膮dzi膰 偶ywych i umar艂ych.
Wierz臋 w Ducha 艢wi臋tego, 艣wi臋ty Ko艣ci贸艂 powszechny,
艣wi臋tych obcowanie, grzech贸w odpuszczenie, cia艂a zmartwychwstanie, 偶ywot wieczny.
Amen.

Historia i znaczenie

Wyznania wiary zrodzi艂y si臋 z potrzeb pierwotnych wsp贸lnot chrze艣cija艅skich misyjnych oraz liturgicznych. Najstarsze wyznanie wiary znajdujemy w Dz 8,37 鈥 鈥濿ierz臋, 偶e Jezus Chrystus jest Synem Bo偶ym鈥. Wyra偶enie wiary w kr贸tkiej formule by艂o wa偶nym elementem katechizuj膮cym wymaganym do chrztu, jak nawracania pogan, odr贸偶niania prawdziwej nauki od fa艂szywej.

Formu艂y te by艂y dopracowywane wraz z pojawianiem si臋 nowych tre艣ci heretyckich, by wyra藕niej odr贸偶nia膰 prawd臋 od nowych k艂amstw g艂oszonych przez heretyk贸w, dzia艂o si臋 tak w obr臋bie ko艣cio艂贸w lokalnych, w kt贸rych z czasem powsta艂o dwunastocz艂onowe wyznanie wiary (na terenach cywilizacji grecko-rzymskiej, a w Ko艣cio艂ach syryjskich siedmiocz艂onowe). Z czasem jednak wielorakie credo wsp贸艂istniej膮ce sta艂o si臋 zagro偶eniem dla jedno艣ci Ko艣cio艂a, nasta艂a wi臋c potrzeba ujednolicenia credo. Na zachodzie znane by艂o Apostolicum (IIIw.), do kt贸rego papie偶 Syrycjusz do艂膮czy艂 legend臋, jakoby pochodzi艂o ono od dwunastu aposto艂贸w. Jak wykaza艂y badania, historyk贸w, Apostolicum w swojej obecnej formie nie jest dzie艂em aposto艂贸w jednak zawiera ich nauk臋 oraz si臋ga czas贸w pierwotnych Ko艣cio艂a.

鈥濿ierz臋 w jednego Boga鈥, czyli wersja ko艣cielna, tzw. Credo mszalne

A w艂a艣ciwie symbol nicejsko-konstantynopolita艅ski, lub nicejsko-konstantynopolita艅skie wyznanie wiary.

Kiedy odmawiamy t臋 wersj臋?

Jest to wyznanie wiary odmawiane podczas Mszy 艢wi臋tej jak i w inne wi臋ksze 艣wi臋ta.

Tekst modlitwy 鈥濿ierz臋 w jednego Boga鈥

Wierz臋 w jednego Boga, Ojca Wszechmog膮cego,
Stworzyciela nieba i ziemi, wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych.
I w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bo偶ego Jednorodzonego,
kt贸ry z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami.
B贸g z Boga, 艣wiat艂o艣膰 ze 艣wiat艂o艣ci, B贸g prawdziwy z Boga prawdziwego.
Zrodzony, a nie stworzony, wsp贸艂istotny Ojcu, a przez Niego wszystko si臋 sta艂o.
On to dla nas, ludzi, i dla naszego zbawienia zst膮pi艂 z nieba.
I za spraw膮 Ducha 艣wi臋tego przyj膮艂 cia艂o z Maryi Dziewicy i sta艂 si臋 cz艂owiekiem.
Ukrzy偶owany r贸wnie偶 za nas, pod Poncjuszem Pi艂atem zosta艂 um臋czony i pogrzebany.
I zmartwychwsta艂 trzeciego dnia, jak oznajmia Pismo.
I wst膮pi艂 do nieba; siedzi po prawicy Ojca.
I powt贸rnie przyjdzie w chwale s膮dzi膰 偶ywych i umar艂ych:
A Kr贸lestwu Jego nie b臋dzie ko艅ca.
Wierz臋 w Ducha 艣wi臋tego, Pana i O偶ywiciela, kt贸ry od Ojca i Syna pochodzi.
Kt贸ry z Ojcem i Synem wsp贸lnie odbiera uwielbienie i chwa艂臋.
Kt贸ry m贸wi艂 przez Prorok贸w.
Wierz臋 w jeden, 艣wi臋ty, powszechny i apostolski Ko艣ci贸艂.
Wyznaj臋 jeden chrzest na odpuszczenie grzech贸w.
I oczekuj臋 wskrzeszenia umar艂ych. I 偶ycia wiecznego w przysz艂ym 艣wiecie.
Amen.

Historia i znaczenie

W pierwszych wiekach Ko艣cio艂a wiele znanych nam prawd wiary nie by艂o jasno sformu艂owanych w zwi膮zku z czym szeroko dyskutowano nad wieloma aspektami wiary, zw艂aszcza po ustaniu prze艣ladowa艅 chrze艣cijan. Panoszy艂y si臋 herezje, zw艂aszcza najwa偶niejsza w tamtym czasie Ariusza z Aleksandrii, kt贸ry twierdzi艂, 偶e Chrystus jest zrodzony z Boga i tym samym posiada inne 鈥瀊贸stwo鈥 ni偶 Jego Ojciec. Jednak dogmatem naszej wiary jest tr贸jjedno艣膰 Boga, a zatem trzeba by艂o r贸wnie偶 u艣ci艣li膰 rol臋 i atrybuty Ducha 艢wi臋tego.

W 325 roku zwo艂ano sob贸r w Nicei, kt贸ry mia艂 by膰 odpowiedzi膮 na szerz膮ce si臋 b艂臋dy Ariusza jakoby B贸g Ojciec by艂 jedynym prawdziwym Bogiem, niezrodzonym i niestworzonym. Owocem prac by艂o sformu艂owanie 鈥瀢sp贸艂istotny Ojcu鈥, kt贸re jednak budzi艂o pewne kontrowersje w艣r贸d biskup贸w (nie wszyscy podpisali si臋 pod tym tekstem).

Z uwagi na trwaj膮ce dysputy i fakt, 偶e sob贸r Nicejski nie zajmowa艂 si臋 sprawami Ducha 艢wi臋tego, w 381 zwo艂ano sob贸r w Konstantynopolu, aby raz na zawsze ustali膰 prawid艂ow膮 nauk臋 Ko艣cio艂a odno艣nie Trzech Os贸b Boskich.

U艂o偶ono formu艂臋: 鈥濿ierz臋 w Ducha 艢wi臋tego, Pana i O偶ywiciela, kt贸ry od Ojca i Syna pochodzi. Kt贸ry z Ojcem i Synem wsp贸lnie odbiera uwielbienie i chwa艂臋; kt贸ry m贸wi艂] przez Prorok贸w.鈥 By艂o to ukonstytuowanie Ducha 艢wi臋tego jako Osoby Boskiej i ko艅czy艂o dysputy o Tr贸jcy 艢wi臋tej.

Credo wesz艂o na sta艂e do liturgii od ko艅ca VI wieku, a nazwa 鈥濿yznanie wiary Nicejsko 鈥 Konstantynopolita艅skie鈥 pochodzi z XVII wieku.

鈥濿ierz臋 w Boga鈥, Credo po 艂acinie

Modlitwa 鈥濿ierz臋 w Boga鈥 po 艂acinie (kr贸tka wersja)

Credo in Deum Patrem omnipotentem, Creatorem caeli et terrae.
Et in Iesum Christum, Filium eius unicum,
Dominum nostrum, qui conceptus est de Spiritu Sancto,
natus ex Maria Virgine, passus sub Pontio Pilato, crucifixus, mortuus,
et sepultus, descendit ad infernos, tertia die resurrexit a mortuis,
ascendit ad caelos, sedet ad dexteram Dei Patris omnipotentis,
inde venturus est iudicare vivos et mortuos.
Credo in Spiritum Sanctum, sanctam Ecclesiam catholicam,
sanctorum communionem, remissionem peccatorum,
carnis resurrectionem et vitam aeternam.
Amen.

Modlitwa 鈥濿ierz臋 w jednego Boga鈥 po 艂acinie (mszalna wersja)

Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem,
factorem caeli et terrae, visibilium omnium et invisibilium.
Et in unum Dominum Iesum Christum, Filium Dei unigenitum,
et ex Patre natum ante omnia saecula. Deum de Deo, Lumen de Lumine,
Deum verum de Deo vero, genitum non factum, consubstantialem Patri; per quem omnia facta sunt.
Qui propter nos homines et propter nostram salutem descendit de caelis.
Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine, et homo factus est.
Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato, passus et sepultus est,
et resurrexit tertia die, secundum Scripturas, et ascendit in caelum, sedet ad dexteram Patris.
Et iterum venturus est cum gloria, iudicare vivos et mortuos, cuius regni non erit finis.
Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem, qui ex Patre Filioque procedit.
Qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur: qui locutus est per prophetas.
Et unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam.
Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum.
Et exspecto resurrectionem mortuorum, et vitam venturi saeculi.
Amen.

catholica religione prohibemur.
Pater a nullo est factus: nec creatus, nec genitus.
Filius a Patre solo est: non factus, nec creatus, sed genitus.
Spiritus Sanctus a Patre et Filio: non factus, nec creatus, nec genitus, sed procedens.
Unus ergo Pater, non tres Patres: unus Filius, non tres Filii: unus Spiritus Sanctus, non tresSpiritus Sancti.
Et in hac Trinitate nihil prius aut posterius, nihil maius aut minus: sed totae tres personaecoaeternae sibi sunt et coaequales.
Ita ut per omnia, sicut iam supra dictum est, et unitas in Trinitate, et Trinitas in unitateveneranda sit.
Qui vult ergo salvus esse, ita de Trinitate sentiat.
Sed necessarium est ad aeternam salutem, ut incarnationem quoque Domini nostri Iesu Christifideliter credat.
Est ergo fides recta ut credamus et confiteamur, quia Dominus noster Iesus Christus, Dei Filius,Deus et homo est.
Deus est ex substantia Patris ante saecula genitus: et homo est ex substantia matris in saeculonatus.
Perfectus Deus, perfectus homo: ex anima rationali et humana carne subsistens.
Aequalis Patri secundum divinitatem: minor Patre secundum humanitatem.
Qui licet Deus sit et homo, non duo tamen, sed unus est Christus.
Unus autem non conversione divinitatis in carnem, sed assumptione humanitatis in Deum.
Unus omnino, non confusione substantiae, sed unitate personae.
Nam sicut anima rationalis et caro unus est homo: ita Deus et homo unus est Christus.
Qui passus est pro salute nostra: descendit ad inferos: tertia die resurrexit a mortuis.
Ascendit ad caelos, sedet ad dexteram Dei Patris omnipotentis: inde venturus est iudicarevivos et mortuos.
Ad cuius adventum omnes homines resurgere habent cum corporibus suis: et reddituri sunt defactis propriis rationem.
Et qui bona egerunt, ibunt in vitam aeternam: qui vero mala, in ignem aeternum.
Haec est fides catholica, quam nisi quisque fideliter firmiterque crediderit, salvus esse nonpoterit.
Amen.

艢piewana modlitwa 鈥濿ierz臋 w Boga鈥 na YouTube

艢piewana po 艂acinie

Recytowana/m贸wiona modlitwa 鈥濿ierz臋 w Boga鈥 na YouTube

Recytowana po polsku

Dodaj komentarz